Thursday, March 3, 2011

Kenapa aku kerja jauh?

Aku tau bukan aku sorang jer yg kerja jauh dalam Malaysia ni..hari2 aku drive 60km pergi n 60km balik. Total 120 km kan?

Tol setiap hari , Setia Alam >>Duta = rm 4.40 / Highway Duke = rm 2. Total pergi sahaja ialah rm 6.40. darab dgn 2 = rm 12.80.

Dengan menaiki kereta buatan Malaysia , aku membelanjakan 1 hari rm 20 untuk petrol.

Ini bermakna, rm 12.80 + 20.00 = rm 32.80.

RM32.80 x 20 hari bekerja = rm 656.00.

Wakakakkaaaa…aku sgt kaya kan kawan2..

Ok, cukup untuk wat ilmu hisab. Yg aku nk citer ni ialah kenapa susah sgt nk dpt kerja. Betullah org kata kerja skang susah nk dapat tp hakikatnya kerja kat Malaysia ni berlambak2 yg kosong.
Iye, mmg banyak tapi x semua kerja yg suai dgn kita. Bukan bermakna memilih yer. Setiap hari aku dapat email pasal kerja kosong. Tp susah, jarang nk kena ngn jiwa aku. X tau lah klu aku ni dh x der feel nk kerja kan. Jawatan sebagai product designer sgt susah nk cari. Klu nak pun dorang nk yg super duper power dr segi penggunaan software. Aku? Aku bukan x der skill tu tp software yg aku guna x sama dgn dorang. Aku ader skill in Rhinoceros tp banyak company nak yg tau 3D MAX or Solidworks. So macam mana. ? Klu graphic designer rasanya berlambak2 company yg nak pakai org kan? Rasanya yg paling senang dapat kerja ialah bahagian Admin. Semua company perlukan khidmat dorang.

Setiap hari aku berdoa supaya dapat kerja yg lebih dekat lagi dr sekarang. Smpi aku fikir dh x nk dah wat design. Nk kerja lain. Sebab otak ni dh x mampu nk berfikiran kreatif & aktif lagi . yelah, hari2 drive jauh, smpi ofis dh penat. X mampu dh nak mengkreatif.

Bila kerja jauh ni, banyak benda effect kat diri kita n family. Especially financial. Kalau company ader bg elaun untuk petrol or tol, alhamdulillah. Tp klu x der, sgt2 derita. Gaji yg kita dapat habis ditabur atas jalan sahaja. ..aku tau, aku mencari rezki tp aku mengharapkan dapat kerja yg lebih dekat lagi. bila dh jadi seorang isteri & mommy byk benda yg kena buat sebelum pergi kerja & selepas balik kerja. Walaupun aku tinggal dgn parent’s , tugas2 nya tetap sama macam dok umah sendiri. Badan ni dh x larat dah . lagi satu, bila kerja jauh dan duit banyak spend pada petrol n tol, duit saving payah nk tersimpan. Tp nak x nak mesti kena simpan jugak utk future.

Walau ape pun, aku tetap x berhenti b’doa & berusaha supaya aku dpt kerja yg lebih dekat lagi…bukan untuk kebaikan aku sorang shj tp untuk family juga.

Monday, February 28, 2011

wanita hamil naik flight?

2011 ni aku n hubby plan untuk menambah lagi sorang ahli Ridza Family untuk keluaran 2012. Tapi thn ni gak kitorang plan nk gi holiday. Yg mengusutkan aku ialah nk plan bila nk start pregnant n bila nk berholiday.Kita sumer sedia maklum, wanita hamil lebih dr 5 bulan x bleh flight. RM 700 subsidi dr company utk gi holiday harus digunakan tahun ini juga. Jadi, bila dikira2 insyallah bulan 7 or 8 adalah waktu yg sesuai untuk pregnant n october boleh gi holiday. Kalau diizinkan Allah lah yer. Nak pergi before raya boleh tp duit belanja x cukup. X kan lah nk gi holiday nk jamu mata jer kan. Kat bawah ni ader artikel mengenai entry yg aku post . so kena plan betul2 nih.

Hamil: Bolehkah Menaiki Pesawat?

Berbanding sedekad lalu, kita kini semakin kerap menggunakan perkhidmatan pengangkutan udara yang kian popular untuk menuju ke destinasi-destinasi jauh. Ditambah dengan promosi tambang murah membolehkan rakyat yang dahulunya tidak terfikir untuk terbang tinggi di awan, sudah boleh berbuat demikian.Pendek kata, menaiki kapal terbang menjadi sebahagian daripada kehidupan moden baik bagi tujuan perniagaan, pelancongan, tugasan mahupun kembali bercuti di kampung.Wanita hamil tidak terkecuali walaupun kadangkala, timbul keraguan tentang keselamatan ibu dan anak dalam kandungan semasa berada pada altitud yang tinggi, tahap kelembapan rendah serta perubahan tekanan udara di dalam kabin pesawat.Namun, secara peribadinya, apa yang lebih membimbangkan adalah fakta bahawa anda sedang berada di udara selama beberapa jam dan yang mengalas di bawah hanyalah lautan nan terbentang luas. Dan sekiranya apa-apa berlaku semasa di atas, kemudahan perubatan yang bakal anda terima adalah apa yang tersedia di dalam perut kapal sahaja.
Dan apabila anak kapal terpaksa membuat pengumuman, “Ada doktorkah di dalam penerbangan ini, kita ada kes kecemasan”, sudah tentu ia bukan sesuatu yang menggembirakan. Yang pasti, kapal terbang bukanlah hospital yang bagus untuk bersalin.
Berdasarkan laporan Kolej Obstetrik dan Ginekologi Amerika (ACOG), keadaan persekitaran berkaitan penerbangan boleh menyebabkan peningkatan kadar degupan jantung, tekanan darah tinggi naik dan sukar bernafas bagi ibu-ibu hamil yang lemah sistem kardiovaskularnya. Dalam kenyataan yang sama, ACOG memberitahu, masa paling selamat untuk terbang adalah apabila kandungan masuk tiga bulan kedua/trimester kedua.
Kebanyakan keguguran berlaku dalam tempoh trimester pertama manakala trimester ketiga membawa risikonya yang tersendiri seperti kelahiran pramatang dan lain-lain komplikasi.
Umumnya tiada sebarang komplikasi pada ibu atau bayi yang dikandung semasa berada di udara. Kecuali jika berlaku perkara-perkara yang tidak dijangka misalnya kelahiran mengejut atau kecemasan obstetrik lain. Andai kata berlaku kecemasan seumpamanya, bantuan yang dapat diberikan pada tahap minimum. Ini wajib diketahui oleh semua wanita hamil sebelum mengambil keputusan menaiki pesawat. Menurutnya, dalam kes-kes tertentu penerbangan tidak digalakkan atas sebab-sebab kesihatan bagi mengelakkan komplikasi akibat kelewatan atau ketiadaan bantuan jika berlaku sesuatu yang tidak diingini kerana risikonya terlalu tinggi.

Fenomena Tromboembolisme (VTE)

Keadaan ini menyebabkan darah membeku di dalam salurannya. Jika tidak bernasib baik, darah beku itu kemudiannya beralih tempat ke saluran darah di paru-paru lantas menghalang pengoksigenan. Ini boleh membawa kepada kematian mengejut. Fenomena ini pada awalnya lebih kerap berlaku pada wanita Barat berbanding Timur. Akibat perubahan gaya hidup, pemakanan dan saiz badan, insidennya diperhatikan meningkat di dalam masyarakat tempatan khususnya pada wanita hamil berbadan besar.Di United Kingdom, fenomena ini digelar Sindrom Kelas Ekonomi berikutan berlakunya beberapa kes yang melibatkan kematian mendadak wanita muda yang menaiki pesawat kelas ekonomi dari perjalanan jauh, melebihi 18 jam. Semasa di dalam pesawat terutamanya bagi perjalanan jauh, sangat perlu untuk anda bergerak dari tempat duduk dari semasa ke semasa. Minum air yang mencukupi. Jika perjalanan terlalu jauh, penggunaan stoking ketat khas dapat membantu mengurangkan risiko VTE. Bagi wanita hamil yang pernah mengalami VTE, ada waris terdekat yang mempunyai masalah sama atau mempunyai berat badan berlebihan, pemeriksaan kesihatan yang teliti adalah sangat mustahak sebelum perjalanan.

Kelahiran Tidak Cukup Bulan

Tiada bukti saintifik yang menyokong bahawa penerbangan meningkatkan risiko keguguran atau kelahiran tidak cukup bulan. Kalau pun berlaku, ia mungkin kerana si ibu stres jika penerbangan mengambil masa yang lama dan dalam keadaan tidak selesa. Berlainan dengan ibu yang hamil lebih daripada seorang janin, mempunyai sejarah kelahiran tidak cukup bulan atau, pintu rahim tidak ketat, risiko melahirkan bayi tidak cukup bulan adalah lebih tinggi sekali pun tidak menaiki pesawat. Jika mempunyai rancangan untuk menaiki pesawat, mereka harus mendapatkan pemeriksaan teliti daripada pakar perbidanan dan dicadangkan supaya menerima nasihat doktor dengan serius.Hal ini penting kerana jika kelahiran berlaku di dalam pesawat, bantuan terhadap bayi yang berisiko tinggi ini dapat diminimumkan.

Ubat-ubatan Tertentu Dapat Membantu Mengurangkan Risiko Ini

Semakin tinggi kedudukan seseorang dari paras laut (altitud), semakin rendah tekanan separa oksigen. Bagaimanapun, bagi penerbangan komersil, altitud penerbangan lazimnya hanya memberi perbezaan tekanan separa oksigen yang kecil. Hal ini, biasanya tidak memudaratkan bayi di dalam kandungan kerana mereka dianugerahkan sistem pertahanan yang dapat menahan perubahan tekanan separa oksigen yang tidak keterlaluan. Bagaimanapun, perbezaan kecil ini boleh memberikan kesan negatif terhadap bayi yang dikandung oleh ibu anemia dan dinasihat mendapatkan rawatan terlebih dahulu. Jika perjalanan tidak dapat dielakkan sebelum anemia dapat dirawat, ibu ini perlu mendapatkan bekalan oksigen dalam perjalanan. Bagi pesakit sel sikel (jarang berlaku di Malaysia), adalah lebih baik jika perjalanan dapat dielakkan kerana krisis penyakit ini lebih mudah berlaku pada altitud tinggi. Jika tidak, bekalan oksigen semasa perjalanan mungkin dapat membantu mengurangkan risiko komplikasi.

Kemalangan Di dalam Pesawat

Tali pinggang keselamatan di dalam pesawat harus dipakai di bawah perut supaya jika terdapat sebarang pergerakan mendadak, bahagian tulang pelvis yang akan menyerap impak tersebut dan bukannya bahagian bertentangan rahim.Sekali gus, ini dapat mengurangkan risiko uri terpisah awal dari kawasan tempelannya pada rahim ataupun kebocoran rahim. Kedua-dua insidens ini boleh menyebabkan kematian ibu dan bayi.

Kecemasan Obstetrik

Satu perkara yang mesti diketahui, kehamilan risiko rendah boleh berubah menjadi berisiko tinggi pada bila-bila masa dan ada kalanya di luar jangkaan. Seseorang ibu boleh dengan tiba-tiba terasa hendak bersalin dan melahirkan bayi dalam waktu yang singkat walaupun sebelum itu keadaannya adalah normal. Begitu juga dengan komplikasi-komplikasi kehamilan lain yang boleh berlaku secara mendadak. Syarikat penerbangan tidak mempunyai perkhidmatan kesihatan yang mencukupi di udara walaupun kemudahan asas seperti oksigen dan cecair aliran vena ada disediakan. Oleh itu, wanita hamil harus bersedia secara mental untuk menghadapi risiko sekiranya berlaku perkara yang tidak dijangkakan semasa di dalam penerbangan. Perjalanan menaiki pesawat semasa hamil adalah selamat apabila seseorang wanita itu berpengetahuan tentang risikonya dan mengambil langkah-langkah wajar sebelum dan semasa perjalanan. Wanita-wanita hamil yang berisiko tinggi harus sedar akan bahaya yang mungkin dihadapi dan dapat menimbangkan sama ada risiko yang diambil benar-benar berbaloi. Adalah lebih baik jika perjalanan ini dapat dielakkan. Mematuhi nasihat doktor adalah sangat perlu dan mustahak di dalam konteks ini.

Sumber Maklumat (Mingguan Malaysia, 16 Julai 2006)

http://pmr.penerangan.gov.my