Monday, May 28, 2012

Kakak Aisy dah besar

Semenjak umur Kakak Aisy 3 tahun February yang lepas, aku tengok ada perangai dan karektor dia yang semakin matang. Rasa macam sayu, suka pun ada bila melihat perubahan dia. Gembira sebab dia semakin membesar dan sayu serta rindu sebab tak dapat lagi merasai / melihat karenah manja dan keanakkan dia.

Kalau dulu mandi, makan, pakaikan baju semua kena buatkan untuk dia. Tapi sekarang Kakak Aisy dah pandai buat sendiri. Kalau orang tengok mesti kata , E e ...pandainya dia. Dah boleh mandi sendiri. Perubahan positif menunjukkan si ibu atau bapa berjaya mendidik anaknya. Cuma kadang-kadang bila time ngada-ngada dia, dia nak kita mandikan. Sekarang just monitor jer dari luar bilik air. Aku akan cakap, bila masuk bilik air kencing dulu..wash ***** bersih-bersih. Pastu baru mandi. 2 minit lepas tu aku jerit lagi, Aisy dah sabun? “ Sabun lah ni...Kakak Aisy jawab. 2 minit lagi pastu...”Aisy....Syampu.....Aisy gosok gigi.....!!!!. dah sabun dan gosok segala bagai baru aku pergi intai dia. Tengok-tengok ada shampoo lagi ke kat kepala, sabun melekat lagi ke kat badan..Kadang-kadang dia pun tak kasi kita tengok dia mandi. Aku tak taulah kalau anak orang lain bila diorang start mandi sendiri. Bagi aku 3 tahun sebenarnya awak bagi peringkat Aisy tu. Sekarang pun, masa siang Kakak Aisy tak pakai diapers dah. Malam nak tidur atau pun nak keluar jalan-jalan. Aku still lagi tak confident yang dia akan cakap nak 'chinching' kalau kat luar. Mesti aku panic kan kalau tiba-tiba Aisy kencing kat dalam mall.

Bab makan pulak Kakak Aisy dah pandai makan macam orang besar. Selalu kena bersuap atau cerai-ceraikan ayam untuk dia. Tapi sekarang semua dia dah pandai buat sendiri. Kopek ayam sendiri, makan nasi sendiri, makan roti canai cicah kuah dhal. Sebelum ni tak pernah tengok dia cicah roti canai tau. Kalau kita bagi roti, roti lah dia makan. Sekarang ni kena order 1 set untuk dia. Hari tu pergi mamak, tengah malam, Kakak Aisy nak pakai tudung. tak suruh pun. Dia yang ambil tudung sendiri. setengah jam makan, dah tak tahan dah. Terus dicabutnya. Tapikan bila tengok Aisy pakai tudung kat luar, aku rasa yang aku ni macam dah ada nak lima dah. Kan selalu kita tengok ada family yang ada anak-anak kecil dan ramai, pastu yang sulungnya pakai tudung. walaupun yang sulungnya tu baru umur 5 tahun. Memang nampak kakak mitahli lah Aisy ni bila pakai tudung.

Semenjak dia tau dalam perut aku ada baby, dia selalu kata nanti kalau ada baby, Aisy boleh main sama-sama, tidur sama-sama, makan sama-sama, Aisy wat susu dia...Aku rasa dia memang dah ready untuk ber'adik'. Tapi tak taulah kan bila adik dia ni dah melompat keluar depan mata dia, tak taulah reaksi Kakak Aisy kan. Kot – kot dia tak boleh terima kenyataan ke kan. Mula -mula memang dia suka ada baby tapi bila dia asyik tengok Mommy dia ni asyik tidur dengan baby, nenen kan baby, carry baby, mandikan baby mesti dia ada perasaan jeleskan....itu kita tunggu bulan November nanti. Cepatlah Novemberkan...hehhhheeee...

Tapi masa tidur pulak Kakak Aisy still lagi tidur kat tengah antara aku dan hubby. Kalau suruh dia tidur kat cot dia sebelah aku mesti dia taknak. Dia nak jugak tidur berhimpit tengah-tengah. Tapi biasalah kalau tengah tidur tu, kena sepak, kena flying kick, kena tolak, kena tindih dah jadi perkara biasa...kadang-kadang terbangun tengah malam, cari manalah budak ni.. oh..ade kat situ, oklah tidur balik. Heheheee. Takut dia jatuh katil jer. Orang yang selalu kena beralah masa tidur, akulah. Pagi-pagi aku terjaga, separuh badan aku dah cot Aisy , separuh badan still lagi kat katil aku. Takkanlah aku nak tolak anak aku kan? Sian dia. Takperlah biarlah Mommy dia ni beralah. Mentang -mentang mak dia ni kurus kering, senang jer dia nak tolak kan. Papa dia besarrr so dia tak dapatlah nak tolak kan. Berat. Tapi kadang-kadang kaki hubby selalu gak 1 kat atas katil satu lagi kat bawah hahahha...sebabnya kita dua orang sama-sama tolak dia secara tak sengaja. Tengah tidurkan manalah perasan.

Since aku tau yang aku pregnant, aku tak lagi carry Aisy. Kadang-kadang Kakak Aisy ada jugak mintak carry. Tapi aku tak mampu. Dengan keadaan aku yang lemah, kandungan masih baru, Aisy yang semakin bertambah beratnya buat aku lagi tak mampu nak carry dia. Tapi Tuhan je yang tau betapa rindunya nak carry dia. Kalau tak hari-hari carry dia. Even jalan kat mall pun aku still lagi mampu carry dia. Bila dia minta carry, selalu pesan kat dia dalam perut mommy ada baby. Mommy tak larat nak carry Aisy. Nasib baik dia faham. Sekarang ni dia still lagi carry ngan Papa, nenek, atuk, maksu, uwan atuk kasim dia. Nasib baik ramai tukang dukung...

Aku rasa cukuplah wat hari ni cerita pasal Aisy. Lagi cerita lagi rindu plak kat dia. Kita tengok gambar Kakak Aisy jom.






























































No comments:

Post a Comment